joi, 26 februarie 2015

Evaluare națională la matematică 2015/ simulare clasa a VIII-a / Subiectul al III-lea




Rezolvarea subiectului al III-lea de la Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice / Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare



Pentru subiectul I accesați postarea Subiectul I și pentru  subiectul al 2 -lea accesati postarea Subiectul al II-lea

Evaluare națională la matematică 2015 / Simulare / clasa a VII-a / Subiectul 2



EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI a VIII-a - Subiectul al II-lea
Anul şcolar 2014 - 2015             Matematică          Simulare

Rezolvarea subiectelor de la Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice / Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare


Evaluare națională la matematică /simulare 2015, clasa a VIII-a / Subiectul I



EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI a VIII-a
Anul şcolar 2014 - 2015  - Matematică  -  Simulare
Rezolvarea subiectelor

La simulare toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.


SUBIECTUL I - Pe foaia de examen se scriu numai rezultatele. (30 de puncte)


duminică, 22 februarie 2015

Olimpiada de matematică, etapa pe sector 2015, Clasa a VII-a Subiectul 4.



Olimpiada de matematică, etapa pe sector 2015, Clasa a VII-a Subiectul 4.

Se consideră  pătratul  ABCD  și  punctele:  M aparține lui (BC);  O aparține lui (BD);  N aparține lui (CD ,  astfel  încât  O  este  mijlocul segmentului  MN. 
 Determinați  măsurile  unghiurilor  triunghiului  MAN.


vineri, 20 februarie 2015

Olimpiada de matematica 2015 etapa de sector, clasa a VII-a, Subiectul 3 / geometrie

Olimpiada de matematica 2015 etapa de sector,
clasa a VII-a, Subiectul 3 / geometrie,
 
Fie A. B, C trei puncte necoliniare. Dacă D este mijlocul lui [BC], M este mijlocul lui [AD], E este simetricul lui B față de M și N aparține segmentului [BM] astfel încât:
m(∢ ANC) = m (∢ DNM) = 900.
Arătați că patrulaterul AECD este dreptunghi.

 Rezolvare:
Pentru a arăta că patrulaterul AECD este un dreptunghi, avem nevoie să arătăm că are laturile lui sunt congruente și paralele două câte două (cu alte cuvinte, să arătăm că este un paralelogram) și că fie un unghi este de 900   , fie că  diagonalele paralelogramului sunt congruente.

Să vedem cum facem demonstrația. Ne uităm la datele problemei.
Avem trei puncte necoliniare A, B și C.
D este mijlocul segmentului [BC], rezultă că [BD] ≡ [DC],                (1)
M este mijlocul lui [AD], rezultă că [AM]  ≡ [MD],                              (2)
E este simetricul lui B față de M,  rezultă că B, M și sunt trei puncte coliniare și  
[BM]  ≡ [ME],                (3)

Din relațiile (2) și (3) :  rezultă că  AD intersectează BE în punctul M și 
 [AM]  ≡ [MD]  ,  [BM]  ≡ [ME]     
Rezultă că ABDE este un paralelogram (dacă diagonalele unui patrulater se intersectează astfel încât diagonalele să fie împărțite în părți egale (se înjumătățesc) atunci patrulaterul este un paralelogram)

Deoarece ABDE este un paralelogram, rezultă că laturile lui sunt paralele și congruente, două câte două:
[AE] = [BD]  , [AB] = [DE] ,  [AE] [BD] ,  [AB] [DE]             (4)

Deoarece B, C și D sunt trei puncte coliniare (D fiind mijlocul segmentului BC) rezultă că 
 [AE] [BC] sau  [AE] [DC]                    (5)
Deoarece   [BD] ≡ [DC], relația (1) și [AE] = [BD] din relația (4)  rezultă  [AE] = [DC]          (6)

Din (5) și (6) [AE] [DC]  și [AE] = [DC] , rezultă că AECD este parallelogram (folosim teorema: Dacă într-un patrulater două laturi opuse sunt paralele și congruente atunci patrulaterul este un paralelogram). Am aflat despre patrulaterul AECD că este un paralelogram.   
Deoarece AECD este paralelogram, are proprietatea că diagonalele se taie în părți egale. Rezultă că:

AC Ո DE ={O} , [AO] ≡ [OC] și [EO] ≡ [OD], deci măsurile segmentelor sunt egale:
AO = OC și EO = OD

În triunghiul dreptunghic ANC avem unghiul ANC de 90 grade  (din ipoteză) și ON mediană deoarece O este mijlocul lui AC, rezultă că ON = AC / 2 = AO = OC;    (7)

În triunghiul dreptunghic DNE avem unghiul DNE de 90 grade (din ipoteză) și ON mediană deoarece O este mijlocul lui DE, rezultă că ON = DE / 2 = DO = EO      (8)
Din relațiile 7 și 8 rezultă că:

ON = AO = OC = DO = EO ceea ce înseamnă că diagonalele AC și DE sunt egale
AC = DE = 2 NO       (9)

AECD este un paralelogram care are diagonalele egale, deci este un dreptunghi.

 

miercuri, 18 februarie 2015

marți, 17 februarie 2015

joi, 12 februarie 2015

sâmbătă, 7 februarie 2015

EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-a /model / rezolvare și barem Subiectul al III-lea

EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-a  /model  / rezolvare și barem
Anul școlar 2014 – 2015  
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul efectiv de lucru este de 2 ore (pentru cele 3 subiecte)

Subiectul al 3 –lea  (30 puncte)
 

1.  Figura 2 este schița unui patinoar în formă de dreptunghi ABCD, cu lungimea

și lățimea AB = 30 m. Un patinator pornește din punctul M situate pe latura AB astfel încât BM = 10 m și patinează parallel cu diagonalele dreptunghiului atingând latura BC în N, latura CD în P, latura DA în Q și se întoarce în punctul M.

a) Calculați aria dreptunghiului ABCD.
b) Arătați că m (≮NMQ) = 60o.
c) Arătați că distanța parcursă de patinator pe traseul M → N → P → Q → M este egală cu 120 m.


EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-a /model / rezolvare și barem Subiectul al II-lea



EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-a  /model  / rezolvare și barem
Anul școlar 2014 – 2015  
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul efectiv de lucru este de 2 ore (pentru cele 3 subiecte)


Subiectul al II-lea  - (30 puncte) Pe foaia de examen scrieți rezolvările complete  

EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-a /model / rezolvare și barem Subiectul 1



EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-a  /model  / rezolvare și barem
Anul școlar 2014 – 2015  
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.
SUBIECTUL I -   (30 puncte)           Pe foaia de examen scrieți numai rezultatele    

 

luni, 2 februarie 2015

Inegalitate cu sumă de radicali


Problemă algebra / concurs Lumina Math 2014 / clasa a 8-a


Dacă
 atunci a1 + a2 + a3 + … + a2014  este:
A)   2029105              B) 2092015         C) 2029015           D) 2014          E) 2015

duminică, 1 februarie 2015

Problemă cu patrulater inscriptibil / clasa a 8-a


Geometrie clasa a VIII- a (Gazeta matematică Seria B, nr. 12/2013) 

Fie triunghiul ABC  și punctele  

 Dacă triunghiul ADF este ascuțitunghic,  [EB] ≡ [ED] și [EF]≡ [EC], arătați că centrul cercului circumcsris Δ ADF aparține bisectoarei DEF.