Fie triunghiul ABC, m(≮C)=90o,
m(≮BAC)=60o și
AC 6 cm. Pe planul triunghiului ABC, în centrul cercului circumscris
triunghiului, se ridică perpendiculara OM. Știind că MC = 6 √3 cm, calculați:
a) Distanțele de la punctul M la laturile AC și BC;
b) Distanța de la O la planul (MBC);
c) Tangenta unghiului plan corespunzător diedrului
format de planele (MBC) și (ABC);
d) Cosinusul unghiului format de dreptele AC și MN,
unde MN = d(M, BC).
Rezolvare:
a)
Mai întâi desenăm figura cu atenție. Avem grijă
să ridicăm perpendiculara în punctul O = centrul cercului circumscris
triunghiului. Știm că centrul cercului circumscria unui triunghi se găsește la
intersecția mediatoarelor laturilor triunghiului (știm că mediatoarea unei
laturi = segment, este o dreaptă perpendiculară pe segment în punctul de mijloc
al segmentului).
Deoarece triunghiul ABC este dreptunghic, mediatoarele se
întâlnesc într-un punct unic care este situat la mijlocul ipotenuzei
triunghiului. Triunghiul dreptunghic se înscrie într-un semicerc și ipotenuza
este diametru al cercului circumscris. Raza cercului circumscris este egală cu
jumătate din ipotenuză.
În triunghiul ABC, dreptunghic avem AC = 6
cm și unghiul BAC de 60 de grade. Rezultă că unghiul ABC are 30 grade. Deoarece
cateta opusă unghiului de 30 de grade este jumătate din ipotenuză: AC = AB / 2
, rezultă că AB = 12 cm. BC îl putem calcula cu teorema lui Pitagora: BC2 =
AB2 - AC2 = 144 - 36 =
108, BC = 6√3 cm.
Distanța de la punctul M la latura AC,
respectiv BC, o construim ducând perpendiculara din M pe latura AC și apoi pe
BC. Notăm punctele N (pe BC) și P (pe AC).
Deoarece OM ^(ABC)
, MN ^BC, unde BC ⊂(ABC), conform teoremei celor
3 perpendiculare avem ON ^
BC. La fel, deoarece OM ^(ABC)
, MP ^AC, unde AC ⊂(ABC), conform teoremei celor
3 perpendiculare avem OP ^
AC În triunghiul ABC, ON ^
BC și AC^BC, O
mijlocul laturii AB, rezultă că ON ‖ AC unde ON este linie mijlocie. Rezultă că
ON = AC / 2 = 3 cm. La fel demonstrăm și pentru OP că este linie mijlocie OP =
BC / 2 = 3√3 cm.
Deoarece OM este perpendiculară pe planul
ABC, este perpendiculară pe orice dreaptă din planul ABC, deci și pe ON, pe OP
dar și pe OC. Deci triunghiurile MON , MOP și MOC: sunt dreptunghice și
aplicând teorema lui Pitagora putem calcula, mai întâi în triunghiul MOC unde
cunoaștem MC = 6√3 cm și CO = 6 cm (raza cercului circumscris = mediana din
vârful unghiului drept = jumătate din ipotenuza). MO2 = MC2 -
CO2 = (6√3)2 - 62 = 108 - 36 = 72, MO=6√2 CM.
BC = 6 cm
In triunghiul MON: MN2 = ON2 +MO2 =
32 + 62 = 9 + 72 = 81,
MN = √81 = 9 cm,
ÎN triunghiul MOP: MP2 = OP2
+MO2 = (3√3)2 + (6√2)2 = 27 + 72 = 99, MP = √99 = 3√11cm,
Distanța de la punctul O la planul MBC este
OR înălțimea din unghiul drept a triunghiului dreptunghic MON. Deoarece
înălțimea triunghiului dreptunghic este egală cu produsul catetelor împărțit la
ipotenuză, avem: OR = OM * ON / MN = 6√2 * 3 / 9 = 2 √2 cm.
c)Planele MBC și ABC formează un unghi, numit
unghi diedru. Acest unghi se măsoară între două drepte, una din planul MBC si
alta din planul ABC, fiecare dintre drepte fiind perpendiculară pe dreapta BC de intersecție a
celor două plane. Astfel avem: MN ^
BC și ON^BC,
rezultă că unghiul diedru este unghiul MNO. Tangenta acestui unghi o calculăm
în triunghiul dreptunghic MON:
tg (≮MNO)
= OM/ON = 6√2 / 3 = 2√2 .
d) Unghiul dintre dreptele AC și MN, două drepte în
spațiu, îl putem evidenția ducând o paralelă la una dintre drepte care să
intersecteze cealaltă dreaptă. O paralelă la AC este ON care intersectează MN
în punctul N. Unghiul dintre ON și MN : ≮MNO,
este unghiul dintre AC și MN. În triunghiul MNO:
cos (≮MNO) = ON / MN = 3 / 9 = 1/ 3.
Bună ziua
RăspundețiȘtergereStudiez cu atenţie rezolvările postate de D-voastră.
Vreau să însuşesc şi eu matematica, geometria şi algebra, dar deocamdată nu-mi reuşeşte. Ce să fac
Buna ziua, va multumesc ca imi urmariti blogul! Sfatul meu este sa parcurgeti incet, lectie cu lectie teoria si problemele rezolvate. Si unde nu intelegeti sa intrebati! imi puteti trimite intrebari din teorie sau probleme pe care nu le intelegeti. Cel mai mare pas il faceti atunci cand va dati seama ce anume nu stiti, cand poti sa pui intrebari. Nu va fie jena sa intrebati. Nimeni nu s-a nascut invățat, asa că totul se invață! În ce clasă sunteți? Vă întreb de clasă, pentru a vă putea câteva sugestii legat de unde să începeți cu cititul.
ȘtergereVă aștept!
Buna ziua, va multumesc ca imi urmariti blogul! Sfatul meu este sa parcurgeti incet, lectie cu lectie teoria si problemele rezolvate. Si unde nu intelegeti sa intrebati! imi puteti trimite intrebari din teorie sau probleme pe care nu le intelegeti. Cel mai mare pas il faceti atunci cand va dati seama ce anume nu stiti, cand poti sa pui intrebari. Nu va fie jena sa intrebati. Nimeni nu s-a nascut invățat, asa că totul se invață! În ce clasă sunteți? Vă întreb de clasă, pentru a vă putea câteva sugestii legat de unde să începeți cu cititul.
ȘtergereVă aștept!
Am presupus că sunteți un elev...dacă nu sunteți elev, poate îmi spuneți cam de la ce nivel de clasă (vorbesc de nivelul la care se face matematica în școala românească), geometria și algebra vă fac probleme.
Ștergere